Ma 2019. december 8. vasárnap, Mária napja van. - Holnap Natália napja lesz.
   

Naptár
Ke Sz Cs Sz Va
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

PETRÉNYI NÓRA

Érettségi éve: 1992 nappali tagozat c osztály

« Vissza az előző oldalra

 

Díjazott „ökosságok” – Innovatív zöldsége

2015.szeptember 8-án ötletversenyt hirdetett meg a hirdetett meg a Nemzeti Fogyasztó- védelmi Hatóság „Az egészségtudatos fogyasztóvá válás elősegítése (Te tudod, hogy hogyan lehetsz egészségtudatos fogyasztó?)” címmel.

November 4-én került sor az ünnepélyes eredményhirdetésre és díjátadó eseményre. A fődíjat a ceglédi születésű Burgmann Nóra (sz. Petrényi Nóra) nyerte el, aki 1992-ben érettségizett a Kossuth Gimnáziumban.

undefined

- Hogyan kerültél kapcsolatba a témával?

Ez nem volt egészen véletlen, mivel anyaként nagyon fontosnak tartom az egészséges és környezettudatos életre nevelést, a Zöld Matek honlap  elindítása óta pedig folyamatosan keresem a környezet- és egészségtudatos neveléssel kapcsolatos híreket.

- Mesélj egy kicsit a nyertes ötletedről?

A nyertes pályázatom címe „Kamasz szépség és egészség”. A projektötlet alapvető célja annak elősegítése, hogy a tizenéves lányok a szépségápolás területén egészségtudatos fogyasztókká váljanak. Az innováció ezt a célt a kiskamasz korosztály érdeklődési köréhez és médiafogyasztási szokásaihoz igazítva egy online videoblog formájában kívánja megvalósítani.

- Tehát nem csupán a „fióknak” íródtak ezek az ötletek…

A pályázatra érkezett 110 javaslatból választották ki azt a 25-öt, amelyeket az ötletgazdák szakértők közreműködésével teljes megvalósíthatósági tanulmánnyá fejlesztettek, így ezek már alkalmasak arra, hogy a jövőben akár beépüljenek a hatóság működésébe.

- Ejtsünk pár szót a másik javaslatodról is!

Mivel egy személy nem csak egy ötletet adhatott be, így én is több anyaggal pályáztam. A háromból kettő került a legjobb 25 közé. A „Kerti mesék”, amellyel a 9. helyen végeztem, egy olyan mesesorozat ötlete, amelynek szereplői a hazai zöldségek és gyümölcsök. A mesék által az óvodás korú gyermekek megismerhetik ezeket a fontos energia- és vitaminforrásokat és a történetek segítségével pozitív érzelmeket kapcsolhatnak egy-egy szereplőhöz.

Ezeknek az ötleteknek a lényege ugyanaz, ami a jelenlegi fő elfoglaltságom, a „Zöld Matek” alapja is: a gyerekeknek a környezet- és egészségtudatosság, a fenntarthatóság értékeit akkor tudjuk igazán közvetíteni, ha ezekkel az ismeretekkel a mindennapjaikban találkoznak. Úgy lehet a leghatékonyabban elmélyíteni az öko szemléletet, ha az minden iskolai tantárgyban jelen van. Mivel mindig a matematika állt hozzám a legközelebb, így ehhez kapcsolódva kezdem egy évvel ezelőtt olyan tartalmat készíteni, ami lehetővé teszi, hogy a gyerekek a matek gyakorlása közben a fenntarthatóság és a környezetvédelem összefüggéseit kutassák és felfedezzék a környezettudatos életmód értékeit.

- Azt hiszem, ez is megérdemelne egy beszélgetést! Gratulálok az elért eredményhez!

 

 

Zöld Matek

A környezet és természetvédelem ügye ma már nem magánügy, hanem szemlélet és tudatosság kérdése. A következőkben Burgmann Nórával, a Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium egykori diákjával beszélgetek, aki ezt a gondolatot teljesen sajátjának érzi. Zöld Matek programjával tavalyősszel az OzoneNetwork közösségi tévécsatorna által alapított Ozone Zöld-díj 1. helyezettje lett.

 

Honnan jött az ötlet?

A Zöld Matek ötlete több mint egy éves. Olyan elfoglaltságot kerestem, ami kreatív és mások számára is hasznos lehet. Hasonló céllal korábban dolgoztam alapítványoknak, de most szerettem volna valamit önállóan létrehozni.

A környezet védelme véleményem szerint az egyik olyan terület, ahol minden egyéni tett számít. Mivel a környezettudatos értékeket a legkönnyebben gyermekkorban lehet elsajátítani, nagyon örültünk, amikor korábban két nagyobb gyermekünknek Gödöllőn ökoiskolát találtunk. Az elmúlt évek tapasztalatai azonban megmutatták, hogy a gyakorlatban nem képes az iskola azt a célt megvalósítani, hogy a fenntarthatóságra nevelés az oktatás minden területén megjelenjen. Nincs rá kész tananyag, a pedagógusoknak nincs idejük és kapacitásuk minden egyes órába kreatívan becsempészni a környezet- és egészségvédelem témáit. Természetesen külön események (egészségnap, sportnap stb.) keretében sok hasznos információt kapnak a gyerekek, de indirekt módon, a tantárgyakba integráltan nem jelenik meg kiemelten ez a témakör.

Mivel mindig a matematika volt a kedvencem, úgy döntöttem, hogy ezen a területen én is megpróbálhatok környezettudatosságra nevelő feladatokat készíteni.

Néhány hét előkészület után 2014. november 19-én megszületett az első Zöld Matek blog bejegyzés (http://zoldmatek.blogspot.hu/), amit hetente több is követett. A sikeres fogadtatás és a pozitív visszajelzések ösztönözték a következő lépést: 2015. március 1-én a Zöld Matek tevékenység önálló honlapra költözött (http://zoldmatek.hu).

Mi a konkrét célja a honlapnak?

A Zöld Matek küldetése a környezetvédelem összefüggéseinek megismertetése az óvodás és általános iskolás korosztállyal matek feladatok megoldásán keresztül és a matematika gyakorlati hasznának bemutatása a valós környezeti problémák megoldásában.

Hogyan lehet mindezt elérni?

A honlapon működő blog folyamatosan frissülő tartalma olyan érdekes, aktuális témákról szól, melyek környezettudatos és egészségtudatos értékeket közvetítenek az olvasóknak. Minden bejegyzéshez kapcsolódik egy ingyenes, egy oldalas matematika feladatlap az adott környezeti témáról, egy évfolyam egy-egy matek tananyagának gyakorlására.

Bár a honlap a gyerekeknek kínál letölthető anyagokat, a blog bejegyzései és a megosztott tartalmak a felnőtteknek is szólnak. Az itt szerzett információk segíthetnek, hogy a tudatos szülők és a környezeti témák iránt nyitott, öko szemléletű pedagógusok jókat beszélgessenek a gyerekekkel a fenntarthatóságról és a környezettudatos magtartásról. Az első év tapasztalatai alapján szülők és pedagógusok is szívesen használják a feladatokat.

Az Internet segítségével sokakhoz eljut a Zöld Matek, de hogyan lehetne „testközelbe” hozni?

Szeptemberben lehetőségem volt kipróbálni, hogyan működhet ez a világhálón kívül. Barátnőm, Pipicz-Bús Dóri meghívására részt vettem a Ceglédi Első Sor Kerékpáros Sport Egyesület (C.E.S.) családi rendezvényén, a Picúr Futamon. Az egyesület lelkes önkéntesei az európai mobilitási hét keretén belül 2015. szeptember 20-án, vasárnap kerékpáros ügyességi és közlekedésbiztonsági versenyt rendeztek az ovisok és alsó tagozatos diákok (és családjaik) számára. A futam egyik állomásán a gyerekeket mi vártuk és a Zöld Matek játékos feladatait oldották meg. A résztvevőktől is pozitív visszajelzéseket kaptam, ami arra ösztönöz, hogy még változatosabb, érdekesebb megoldásokat találjak ki a gyerekeknek.

Hogyan tovább? Hogyan lehet még bővíteni a választékot?

Ma már nem csak hagyományos matek feladatok nyomtatható változatait találják a honlapon a látogatók, a „Játékos tanulás” aloldalon ingyenes online feladatokat is megoldhatnak. Természetesen ezeknek a feladatoknak a központjában is a fenntarthatóság és a környezeti értékek állnak és valamilyen matematikai készséget gyakoroltatnak és fejlesztenek.

Akinek tetszik az oldal, a Zöld Levélre feliratkozva kéthetente további érdekes információkat és feladatlapokat kaphat és a Facebook oldalt is sokan követik.

Folyamatosan tanulok, keresem az új megoldásokat pl. a digitális oktatás területén. A Zöld Matek ma már egy új vállalkozás alapja is, amelynek keretein belül további hasznos anyagokat kínálunk az érdeklődőknek.

Köszönöm szépen a beszélgetést és sok sikert kívánok a folytatáshoz!

 

Az interjúkat Volter Etelka igazgatóhelyettes készítette.

« Vissza az előző oldalra
A lap 0.014 másodperc alatt készült el. | Copyright 2019 Ceglédinfo, design by © Ceglédinfo
A látogatók száma 2015.02.16-tól: 1223407 | Ebben a hónapban: 8038 | Ma: 488 | jelenleg: 1 | Statisztika